اخبار > نشست پژوهشی مجازی «تأملی بر تجلی عاشورا در هنر ایران» برگزار شد


  چاپ        ارسال به دوست

نشست پژوهشی مجازی «تأملی بر تجلی عاشورا در هنر ایران» برگزار شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده هنر، وبینار نشست پژوهشی «تأملی بر تجلی عاشورا در هنر ایران» به مناسبت ایام شهادت امام حسین(ع) و با هدف بررسی و بازنمایی مهم‌ترین و تأثیرگذارترین رخداد تاریخ اسلام و جهان شیعی در هنرهای ایران از جمله موسیقی، سینما و نمایش در روز چهارشنبه 10 شهریورماه ساعت 17 الی 18:30 برگزار شد.

در این نشست برخط، جهانگیر نصری‌اشرفی، پژوهشگر فرهنگ عامه؛ مسعود سفلایی، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر؛ و شهاب پازوکی، عضو هیئت علمی پژوهشکده هنر، به ایراد سخنرانی پرداختند.

دکتر شهاب پازوکی، پس از خیر مقدم به حضار اندکی درباره پیشینه نشست‌هایی با مبحث دینی و عاشورایی در پژوهشکده هنر سخن گفت و نوید ایجاد بستری برای پژوهش‌های بیشتر بر روی مباحث و مطالعات دینی هنر، که هنر عاشوریی هم بخشی از آن است، را در پژوهشکده هنر داد.

سخنران نخست جلسه، مسعود سفلایی سخنرانی خود را با عنوان «بازنمایی عاشورا در سینمای مستند و داستانی ایران» ارائه نمود. او در سخنرانی خود از جلوه‌های حضور واقعه عاشورا در سینما، همچنین اهمیت سینمایی واقعه عاشورا و عناصر موجود در روایت‌های عاشورا سخن گفت. مسعود سفلایی اهمیت سینمایی واقعه عاشورا را در مفاهیم مستتر در این واقعه، ارزش تاریخی مذهبی، ارزش دراماتیک، روزآمد بودن مفاهیم و کاربرد همگانی آن برشمرد. او همچنین از عناصر موجود در روایت‌های عاشورا به اهمیت مذهبی، داستانی، آیینی، تاریخی، جغرافیایی، وابستگی مفاهیم، همچنین حس قهرمانی و قهرمان‌دوستی، گسترش مفاهیم در دامنه درک جهانی و شاخصه‌های فراداستانی اشاره نمود.

شهاب پازوکی سخنران دوم این نشست سخنرانی خود را با عنوان «شبیه‌خوانی، عالی‌ترین جلوه نمایشی عاشورا» ارائه نمود. وی درباره آیین‌های مرتبط با عاشورا گفت: آیین‌های مرتبط با عاشورا از گسترده‌ترین و متنوع‌ترین آیین‌هایی هستند که در سراسر جهان برگزار می‌شوند زیرا هم از نظر قومی و هم از نظر جغرافیایی دارای گستره بسیار وسیعی هستند. پازوکی همچنین به این مسئله اشاره کردند که تعزیه از آنجا که توانسته عمق زیبایی‌شناختی ویژه‌ای در میان آیین‌های عاشورایی بیابد در میان این آیین‌های از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. او همچنین درباره خاستگاه‌های تعزیه گفت قدیمی‌ترین سندی که از تعزیه در دست است مربوط به دوره زندیه و شهر شیراز است. و پس از آن است که در دوره ناصری این هنر به اوج خود می‌رسد. عضو هیئت علمی پژوهشکده هنر در ادامه سخنان خود بر ضرورت تدوین راهکارهای مؤثر در حفظ این میراث معنوی ارزشمند در قالب برنامه‌های آموزشی کارآمد و لزوم توجه پژوهشی به هنر شبیه‌خوانی براساس مؤلفه‌های بومی تأکید کرد.

«موسیقی آوازی محرم» عنوان سخنرانی جهانگیر نصری‌اشرفی، سومین سخنران این نشست بود. ایشان سخنرانی خود را با این جمله آغاز نمود که: «موسیقی محرم به نوعی مجمع‌الجزایر موسیقی ایران است، یعنی وقتی از موسیقی محرم صحبت می‌شود از کل موسیقی ایران سخن گفته می‌شود.» نصری‌اشرفی در ادامه به تأثیر و تأثر متقابل موسیقی ایرانی و محرم و واقعه عاشورا اشاره نمود و بر آن بود که تنها محرم و عاشورا نبوده است که از موسیقی ایران بهره برده بلکه موسیقی اقوام ایرانی هم از محرم و واقعه عاشورا بهره‌های فراوانی برده است چراکه با رفت‌و‌آمد تعزیه‌خوانان در میان اقوام و شهرها، بسیاری از لحن‌های ناشناخته موسیقی اقوام در سراسر ایران گسترش می‌یابند و از این طریق آوازها و لحن‌های اقوام مختلف به یکدیگر شناسانده می‌شود و باعث نوعی وحدت فرهنگی و زیبایی‌شناسی می‌شود. و درواقع هم فرهنگ عاشورایی از موسیقی ایرانی بهره برده و هم فرهنگ ایران از فرهنگ عاشورایی استفاده کرده است.

 


١١:١٩ - شنبه ٢٠ شهريور ١٤٠٠    /    شماره : ٨٦٥٢    /    تعداد نمایش : ٣٩



خروج