نشست تخصصی ردیابی نقوش حیوانی در هنر ایران باستان برگزار شد

نشست «ردیابی نقوش حیوانی در هنر ایران باستان» با حضور کامیار عبدی، روز سه شنبه دوم مهر ماه ۱۳۹۸ به همت کمیتة هنر ایران پیش از اسلام در پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر برگزار شد
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده هنر در ابتدای نشست، کامیار عبدی از پیشینه حضور حیوانات در هنر ایران باستان و روابط انسان با حیوانات سخن گفت. وی با اشاره به کتاب «هنر ایران باستان» نوشتۀ ایدت پُرادا، به بررسی دیدگاههای پُرادا درباره خصوصیات هنر ایران پرداخت. ایشان همچنین اشاره کرد: پرادا در این کتاب هنر بین النهرین را هنری «فرمانروامحور»، هنر مصر را «خدامحور»، هنر یونان را «فرد و خدامحور» و هنر ایران را، برخلاف سایر مناطق دنیا، «حیوان یا جانورمحور» میداند. از نظر پُرادا نقش حیوانات در هنر ایران باستان پررنگ بوده و جایگاه ویژهای داشته است. در ادامه کامیار عبدی به زمینههای اهلیسازی حیوانات توسط انسان، از 20 هزار سال قبل تا هزاره اول پیش از میلاد، و تأثیر آن بر یکجانشینی انسان اشاره نمود.
طبقهبندی حیوانات در هنر ایرانِ پیش از اسلام موضوع بعدی بود که سخنران نشست به آن پرداخت. وی حیوانات را به چهار گروه اصلی تقسیم نمود: ۱. حیوانات نگهبان؛ ۲. حیوانات خوراکی؛ ۳. حیوانات کاری؛ ۴. حیوانات وحشی.
ایشان در ادامه به روند ورود این حیوانات به زندگی انسانها و در پی آن ورود به هنر ادوار مختلف پرداخت.
انتهای نشست به پرسش و پاسخ حاضران و سخنران نشست اختصاص یافت.